donderdag 5 december 2013

Magische zaad

Een jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met Chia zaad. Het bakje met zaad stond raadselachtig in ons keukenkastje. Mijn vriend had met veel interesse een onderzoek naar Chia zaad gelezen, na meerdere positieve berichten besloot hij een bakje aan te schaffen. Nu gebruik ik elke ochtend een theelepel Chia zaad, perfect voor door een smoothie/eiwit shake of gewoon door de muesli (vergeet je tandenstokers niet). Het zaad geeft bijna geen smaak af maar heeft heel wat positieve werkingen (word gezegd). Ik kan niet zeggen dat het aantoonbaar is maar moet toegeven dat mijn weerstand hoger is dan andere jaren. Wat is en wat doet Chia zaad voor je?

Chia zaad was voor de azteken bijna waardevoller van goud. Chia zaad valt onder de Super foods vanwege de positieve effecten op lichaam en geest en bevat 4 waardevolle onderdelen. Vezels, Omega 3 vetzuren, antioxidaten en mineralen en proteïne. Om meer te leren over super foods kan je natuurlijk eens kijken op chiazaden.nl maar in een notendop samengevat bevat het bijv 30% antioxidanten dan blauwe bessen, 3x meer ijzer dan in spinazie, 15 x meer magnesium dan Broccoli  6 x meer calcium dan melk. Bevat Chia zaad 25% meer vezels dan lijnzaad maar minder calorieën. Ik haal mijn Chia zaad net zoals mijn andere power foods op de ten Katemarkt in Amsterdam. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten